In een zeer recente uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden (19-01-2021, ECLI:NL:GHARL:2021:505) is weer duidelijk geworden hoe belangrijk het is om algemene voorwaarden te gebruiken.
Een klant van een dienstverlener had nagelaten om schriftelijk te klagen over een gebrek. De dienstverlener had algemene voorwaarden gebruikt in het contract met de klant. In de algemene voorwaarden stond dat een klacht kenbaar moest worden gemaakt:
- ofwel schriftelijk binnen 14 dagen na ontvangst van het advies;
- ofwel binnen 14 dagen na de ontdekking van het gebrek.
Tijdens de rechtszaak beweert de klant dat in het tweede geval, dus na de ontdekking, de klacht niet schriftelijk hoefde te worden ingediend omdat de algemene voorwaarden dat niet eisen.
De rechter gaat hier niet mee akkoord, omdat de bepaling in de algemene voorwaarden kennelijk bedoeld is om te voorkomen dat discussie ontstaat over de reikwijdte van de klacht en over de vraag wanneer de klacht is ingediend. Dus is het juist de bedoeling om schriftelijk te klagen! De rechter wijst de eis van de klant af.
Wilt u meer weten over algemene voorwaarden? Lees dan onze blog op www.elektroraad-expertise.nl of bel eens met de specialisten van Elektroraad Expertise voor een verkenning van de mogelijkheden om algemene voorwaarden te gebruiken bij uw bedrijf.